(H)romské zážitky - 3.díl

29. června 2013 v 22:11 | Radka |  Co život dal

O svým zážitcích s Romy, dobrými i těmi z opačného konce stupnice, jsem se podělila v 1. a 2. části (H)romských zážitků.

Tímto jsem pokládala téma za uzavřené a doufala, že mě nemůže již nic překvapit. Mé přesvědčení podpořila cigánská babička, kterou jsem nadále potkávala ráno u našich popelnic, a pán, co vlastní auto stejné značky, se kterým jsme na sebe nadále mávali na pozdrav.


Ze všeho mě vyvedla událost jednoho horkého rána, když k nám zavítaly tropy.

Už z okna vedle výtahu jsem zahlédla cigánskou babičku u popelnic, kterak přebírá tašky s odloženými věcmi. Dojela jsme dolů a spokojeně se vydala k autu, když jsem zaslechla ženský zlý hlas:
"Schovej tu hlavu, mrzáku. Dělej, říkám ti, schovej tu hlavu! Mrzáku jeden!"
Vpravo jsem zahlédla romskou ženu, která před sebou tlačila kočárek (golfové hole) se stříškou, ve kterých seděl sotva tříletý chlapec. Za nimi dobíhala asi pětiletá dívka.
Chlapec nejspíš něco po matce chtěl a proto se vykonil, ale ona nehodlala diskutovat a snažila se ho dostat zpět do správného posedu ráznou metodou - zastavila, zaklonila kočárek na zadních kolečkách a setřásla chlapce dozadu. Přitom stále opakovala svoje: "Mrzáku zalez!"
Čekala jsem reakci cigánské babičky, ale ta se v klidu věnovala své práci. Na autobusové zastávce stála další romská žena a tuze důležitě četla jízdní řád. A já jen koukala jako opařená.

Ten chlapec nejevil žádné viditelné známky postižení - měl obě ruce i nohy. Dokonce hlavu na svém místě. Přesto byl svou matkou nazýván mrzákem.

A tak se ptám: Jak může tato menšina po nás chtít, abychom je brali jako sobě rovné, měli k nim ohledy, když oni je sami k sobě je nemají?

Přiznávám, že kdyby šlo o bílou ženu, něco bych jí řekla. Ale bála jsem se, že by mě tato romská žena obvinila z něčeho absurdního, navíc kolem nebyla jediná majoritní osoba, která by se v případě potřeby za mne postavila.
Nicméně jsem doufala, že snad zasáhne některá z žen kolem. Jde přeci o jejich komunitu. Marně.
Copak jim nezáleží na tom, co z dětí jejich krve vyroste?

Doma jsem diskutovala s dcerou, jak je možné, že když Romové tak staví na tradicích a rodina je pro ně velmi důležitá, jednají s dětmi takto hrubě?
"Když pro ně je důležitá velikost rodiny, schopnost plodit děti, o výchově se už nic neříká."
"Máš pravdu, neplodná žena je pro ně méněcenná, pouze kvantita je na prvním místě, nikoliv kvalita."
"Vzpomeň si na kočovné rodiny: hlavně aby jich bylo hodně, bylo veselo, ale o chování k sobě se nemluví. A vezmi si: známe nějakou romskou rodinu, která se k sobě chová slušně?"
"Bohužel, neznáme."

Bylo mi z toho velice smutno, ale ještě to nebyl konec.

Druhý den se na autobusové zastávce v podvečerních hodinách, kdy už nejezdí tolik spojů, sešla romská omladina. Zaslechla jsem jejich hovor. Každá věta začínala: "Ty pi*o, nedělej!"
A odpověď zněla: "Pi*o, neser mě, di do pi*e!"
V tomto duchu se nesla diskuze, kterou vedly ty děti asi deset minut. Ano, děti. Bylo jim totiž něco kolem dvanácti let, dívky si dobíraly chlapce, všichni si hráli na strašně moc dospělé a hodně se tomu smáli.

Zdá se, že nejspíš rodina jim jde příkladem a oni jen opakují vše, co doma slyší. Nebo ve svém okolí.
A já se znovu ptám: Kde se v těch lidech bere nikoliv opovážlivost, ale nehorázná drzost, chtít po nás tolik ústupků?
Jak mohou trvat na více než slušném zacházení, když se nechovají slušně ani k sobě navzájem?


Věříte, že se ani nedivím těm demonstracím v Duchcově a nově v Českých Budějovicích? Ono se totiž nedá vše snášet donekonečna a jednou zkrátka ten pohár přeteče. I když se nepovažuji za rasistu, přesto doufám, že to vše nabere ten správný směr.
Výsledkem snad bude, že konečně začnou platit stejná pravidla pro všechny, bez rozdílu národnosti či barvy pleti.

P.S. Přiznávám, že jde o mé ryze soukromé zážitky a pocity, či informace z blízkého okolí.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 29. června 2013 v 22:28 | Reagovat

Snad. Já už jsem na ty zprávy nějak alergická. Co se tady děje ,,nespravedlivého" vůči nim. Ti slušní  z nich se pak vezou s těmi ,,nemožnými".

2 Radka Radka | E-mail | Web | 29. června 2013 v 22:31 | Reagovat

[1]: Už jsem několikrát slyšela názor: zahoďte slova jako rasismus a chovejte se ke všem podle zákonů.
A tak by to bylo nejlepší.

3 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 29. června 2013 v 22:43 | Reagovat

Víš co tady chybí? Ať mi to někdo vyvrátí: Povinnost pracovat, povinná školní docházka, jinak sankce, bez přídavků, bez podpory...okamžité tresty při prokázaném přestupku či trestném činu, bez ohledu na barvu pleti.

4 Radka Radka | E-mail | Web | 29. června 2013 v 22:46 | Reagovat

[3]: Povinnost pracovat je problém, ale slyšela jsem z několika míst: proč se hnát do práce, když na různých dávkách dostanu stejně, ne-li víc? A hlavně důchod - člověk, co poctivě dře celý život, dostane almužnu. Člověku, co celý život nepracoval, se dělá výpočet z průměrné mzdy. Kolik dnes činí? 20tisíc?

5 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 29. června 2013 v 23:36 | Reagovat

Nikdy nepochopím, proč někdo povinnost pracovat odbourával, komu to připadá jako zásah do lidských práv? Vždyť to je zase zásah do práv těch, co pracují na ty druhé. Myslím, že práce by bylo dost, co vše je zchátralé, poničené. Nemusí být každý ,,manažer", manuální práce není nic horšího a je potřebná.

6 Radka Radka | E-mail | Web | 29. června 2013 v 23:40 | Reagovat

[5]: A to jsi neslyšela ty řeči mladých, že nepůjdou dělat "oštěpaře", to raději odejdou z pracáku a nechají se živit rodiči! Co je tak pomnižujícího na úklidu města? Je to práce potřebná jako každá jiná.
Ale nevím, jak to funguje u etnika, jestli je také někdo nutí to dělat, protože jsem je to nikdy dělat neviděla

7 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 29. června 2013 v 23:50 | Reagovat

[6]: Navíc při úklidu už jsou různé stroje a je třeb být šikovný a umět s tím zacházet. U nás doma jsem zametala dvůr i okolí domu, cestu až k veřejné ulici a nevadilo mi to. Na Slovensku dokonce tata- tchán, každou neděli dopoledne než se nastrojil do kostela, zametal chodník od domu k vrátkům a plac okolo. Důkladně a důležitě. V duchu hesla ,,zameť si před svým prahem"... :-)

8 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 29. června 2013 v 23:52 | Reagovat

Koukám, že si ,,noční můry" tady povídáme samy, viď. No, já dnes už skončím, choť už zalehl a brumlal, že bych měla jít spát, aby mne nemusel ráno budit! ;-)

9 Radka Radka | E-mail | Web | 29. června 2013 v 23:57 | Reagovat

[7]: Přesně tak, zamést před vlastním prahem! To by si měl každý.
Taky už zalehnu, ať z toho dne něco mám :-)

10 Jana Jana | E-mail | 30. června 2013 v 7:55 | Reagovat

[4]: Nevěř všemu co slyšíš...
http://finance.idnes.cz/hlidejte-si-jak-dlouho-pracujete-zavisi-na-tom-vas-duchod-per-/poj.aspx?c=A100422_124217_poj_sov
To co píšeš je smutné,ale myslíš,že nejsou případy,kdy se takto chovají i bílí lidé?

11 Robka Robka | E-mail | Web | 30. června 2013 v 8:27 | Reagovat

[4]: To je nesmysl. Člověk, který v životě nepracoval, nedostane důchod vypočítaný z průměrné mzdy, ale pouze minimální důchod něco kolem třech tisíc. Ty zprávy o vysokých důchodech nepracujících jsou pouze hoaxy.

K článku: Tyhle situace znám. Vulgarita k dětem je u nich běžná. Ale běda, kdyby se k nim tak choval někdo jiný, už je zle. Já jsem jednou slyšela matku říkat asi dvouletému dítěti: Nech toho, do pi.e, nebo tě strčím zpátky do pi.e!

Co se týče té omladiny a jejího slovníku, myslím, že to není jen výsada Romů. Zrovna včera jsem poslouchala, jak se u nás pod oknem baví děti (na sídlišti se všechno rozléhá, slyším to, jako bych stála na chodníku) a asi desetiletá děcka tam komentovala jedno video z internetu slovy, za které by se styděl i starý havíř. Nejhorší je, že děvčata se snaží konkurovat klukům a kolikrát mluví ještě hůř. Běžně se třeba oslovují oním slůvkem, které jsem uvedla na začátku.

A když už se tady rozběhla diskuse o manuální práci, tak si dovolím taky přispět. Dnes se hodně lidí dívá na manuálně pracující jako na podřadné, což je chyba. Proto taky rodiče cpou své děti i se čtyřkami na školy, to kdysi vůbec neexistovalo. Přitom je tak málo kvalitních řemeslníků.
Dělám pečovatelku, i když jsem kdysi vystudovala, a nestydím se za to. Ale vidím, jak se na mou práci dívá spousta těch, co sedí na teplých místech - s pohrdáním a s takovým tím "tak to bych tedy nikdy nedělala." Chtělo by to trochu ocenění manuální práce. Ale v tomto jsme po revoluci šli do extrému.
A u nás Romové zametají ulice.

12 Radka Radka | E-mail | Web | 30. června 2013 v 11:05 | Reagovat

[10]: Tak pak ten někdo, kdo mluvil o svém důchodu, lhal, aby naštval lidi kolem. Příště nesmím být tak důvěřivá.
Ano, chovají se tak i bílí, ale tam si leckdy dovolím zasáhnout, protože mi to dělá hodně zle.

[11]: Po posledních diskuzích na o Romech jsem si zjistila, zda se vyplatí jít do práce a, bohužel, jsou místa, kde se to nevyplatí. Známé nabízeli místo vedoucí skladu za minimální mzdu, smlouva na dobu určitou, hmotná zodpovědnost. Po odečtu daní na tom byla stejně jako s penězi na pracáku.
Zaměstnavatelé zneužívají toho, že práce není.
A máš pravdu, dnes se cpe na školu každý, přitom řemeslné obory zoufalé chybí.
Na posledním školním srazu jsem zjistila, že stejnou práci jako Ty vykonávají dvě moje spolužačky. Ano, jeden spolužák (v manažerské pozici) nad nimi ohrnoval nos, ale byl jediný. Od ostatních sklidily obdiv.
Moje maminka to dělala za komunistů, jako malou mě brala s sebou a pamatuji si, že ti staří lidé si toho moc vážili. Snad to tak je i dnes.

13 Ježurka Ježurka | Web | 30. června 2013 v 14:43 | Reagovat

Bohužel, taky musím jen souhlasit, že by měl být na všechny stejný metr, ty rozbroje se podle mne budou množit. A sprostí cikáni? Opravdu nejen oni, ale i jiní jsou strašně sprostí a vulgární. Já vždycky říkám - potahat je po poli a je pohnojeno. Hrůza! U nás doma se nikdy sprostě nemluvilo, "ekluje" se mi to i psát s tečkami.

14 Helena Helena | E-mail | Web | 30. června 2013 v 15:20 | Reagovat

Já jen vím,že cikáni to měli vždycky dobré.Ještě za komoušů,když si chtěl někdo koupit rifle v Tuzexu,tak se jelo
do Ostravy,a tam od cikánů ve velkém strachu kupovalo bony.Odkud je měli,nikdo neví.Každý druhý pobíral důchod a normální člověk,který poctivě pracoval,tak nosil hlavu pod paží. 8-O Ale já musím říct,že v Těšíně byli i slušní cikáni.Vše záleží na rodině,v které vyrůstají. :-)

15 Radka Radka | E-mail | Web | 30. června 2013 v 17:25 | Reagovat

[13]: Určitě je to tak, vulgarita bují všemi směry. Jen mi připadá jako strašná škoda, že když už si stěžují na diskriminaci, proč s tím sami něco nedělají? Proč to už ztěžují svým dětem?

[14]: Heli, já za komunistů neměla peníze, já do Tuzexu nemohla :D
No, párkrát jsem tam byla, ale naštěstí jsem dostala bony od svého otce - k patnáctinám úplně první dárek od něj...

16 veve veve | Web | 1. července 2013 v 10:49 | Reagovat

Ahoj hlásněš mi prosím tady http://eukanubastar.cz/detail.php?id=676
pro terezku musíš 4x kliknout na její fotku v duelu a pak se jí přičte hlas moc děkuji :) pokud by jsi byla tak hodná a Terezka se ti líbila každý den jí můžeš dát jeden hlas :) jinak promiň že píšu sem  nenašla jsem rubriku reklamy :) děkuji ráda oplatím kdyžtak mi písni to reklam :)

17 pavel pavel | Web | 1. července 2013 v 12:13 | Reagovat

Podobně je to tady s většinou tureckých žen. Ke svým dětem se taky chovají bez okolků, slušně řečeno a podle toho taky se ty děti, když dospějí, chovají. Stejně vulgárně a násilně. To se na ně přenáší výchovou z matek.

18 Radka Radka | E-mail | Web | 1. července 2013 v 18:47 | Reagovat

[17]: No, právě. A když si to člověk dovolí k nim, je zle!

19 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 4. července 2013 v 11:37 | Reagovat

Myslím, že něco jako opovážlivost, svědomí, mírnost, řádnost, sebereflexi neznají a s těmito slovy nepracují, jelikož je neměl jejich významu kdo naučit. Zkrátka se chovají, jak to okoukali.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama