Ovlivnilo mi náladu

6. července 2014 v 12:00 | Radka |  Téma týdne
V uplynulém týdnu mou náladu ovlivnily dvě události, které spolu zdánlivě nesouvisely. První popisovala víkendový odstřel chátrajících budov zkrachovalé textilky, druhá informovala o tom, jak se vietnamští obchodníci snažili dostat z naší země deset miliard.


Pamatuji si začátky osidlování naší země pracovníky z Vietnamu, což bylo tuším z důvodu soudružské spolupráce. Byli pracovití, velmi šikovní a kousek za naším městem měli dílny, ve kterých šili ty pravé rifle, neboli jeansy. Daly se od nich koupit pod rukou, ovšem za nekřesťanské peníze, což jsem si nemohla dovolit. Spolužačka ano a tak chodila ve značkových Lee kalhotách.
Když po revoluci zmizela sovětská vojska, trochu mi vrtalo hlavou, jakže to bude se soudružskou výpomocí z Vietnamu? Nijak, zůstali, velice rychle se přizpůsobili a přizpůsobují nadále.

Když začali provozovat stánky na tržnicích, většina lidí z nich byla paf a chodila k nim nakupovat. Že jejich zboží bylo barevně nestálé, mělo křivé švy či nesedělo na evropské postavy? Kdepak, tohle vše přebil fakt, že zvládali rychle módní trendy a lidé vždy dostali na pohled to, co chtěli. Pamatuji si zážitek kamaráda, který rychle před dovolenou kupoval sluneční brýle u Vietnamce a na argument, že přes ně ale nic nevidí, se mu dostalo odpovědi: "Nevadí, sluší vám, kupte si."

Kamarád nekoupil, ale dalším jsem marně vysvětlovala, že české zboží je kvalitnější a déle vydrží. Argumentovali jasně - chtějí aktuální módu a taky ušetřit, protože nemají peněz nazbyt. Ani já jsem neměla, zvláště na mateřské, ale raději jsem zašla do second handu, něco ušila nebo koupila oblečení méně, které však vydrželo a dědily je další děti v rodině. Boty jsem zásadně kupovala u zavedených výrobců, neboť nohy nás nosí celý život a zaslouží si náležitou péči od narození. Zničit si je můžeme rychle, ale náprava je složitá a leckdy i nemožná. A to nebylo botami od trhovců vůbec složité, neboť zdravotním normám neodpovídaly ani náhodou.

Ze všeho nejvíc mi však vadilo jejich neplacení daní. Často se psalo o tom, že již při dovozu deklarují položky v korunových hodnotách, ale na stáncích prodávají po stokorunách. To se pak rychle bohatne, když neplatí řádně daně! Ale čeští výrobci a prodejci museli a musí. Jak k tomu nakonec slušný obchodník přijde, když mu nohy podkopává ne jeden, ale obrovská kupa nepoctivých prodejců?
Určitě máte všichni zkušenosti z vašich měst, kde české prodejce z kamenných obchodů vytlačili Vietnamci. Jsou města, kde českou značku textilu jen stěží najdete a když ano, krčí se někde za několika rohy, kde je nižší nájem.

A tak je mi smutno. Z toho, jak lidé nadávají, že stát nemá peníze, ale oni sami k tomu dlouhá léta přispívali - nakupovali u těch, co neodvádějí daně a měli dobrý pocit, že ušetřili. Ono se ví, že by státní pokladna mohla být více naplněná, jenže chybí snaha vybírat daně od všech. I od trhovců.

Dnes mnoha lidem vadí, že si nemohou koupit kvalitní zboží za rozumné ceny. Byli jsme opravdu silní nejen v textilním průmyslu, ale jak jsme dopadli? Kupříkladu odstřelem budov firmy, která zaměstnávala 1500 lidí.
Proti tomu stojí článek, že Vietnamci vyvedli ze země 10 miliard. To nejsou milióny, ale miliardy! A věřím, že tohle se nestalo poprvé a peníze z černých obchodů proudily ven celé roky. Nejen z textilu, ale poslední dobou i z pěstování konopí a prodeje tvrdých drog.

Sice je příjemné, že jsou zde prodejci, kteří rychle reagují na poptávku trhu, ale doku si neuvědomíme všechny důsledky, které tento rádoby komfort přináší, budeme si moci nad vším jen hlavu ukroutit a oči vyplakat.
Je to zkrátka o každém z nás.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 6. července 2014 v 12:19 | Reagovat

Dobry clanok! Napriek vsetkemu prijemne nedelne popoludnie...

2 Čerf Čerf | E-mail | Web | 6. července 2014 v 13:09 | Reagovat

Dobře napsané! Vidím to hodně podobně. Lidé chtějí, aby stát byl bohatý a pokud možno do všeho vstupoval (i když já osobně mám úplně jinou představu o efektivní roli státu), ale zároveň ho sami vezmou na hůl, kde jen je to možné, ochotně se podílejí na jeho odírání a tváří se, buď že nevědí nabo že to není jejich věc. Jenže jsou to bohužel spojené nádoby. Já prostě textil u stánků ze zásady nenakupuju (a boty už vůbec ne) a snažím se dobře vážit, komu na sobě nechám vydělat.

3 pavel pavel | Web | 6. července 2014 v 13:43 | Reagovat

Asi to mají jako Asiaté v krvi. Jsou pracovití, přizpůsobiví a nejspíš u mnohých ta podstatná hodnota, kterou tak ctí, jsou peníze. Sám jsem u nich nikdy nic nekoupil, ale jak jsem tu nedávno psal, koupili naopak u mne. :-D

4 pavel pavel | Web | 6. července 2014 v 13:47 | Reagovat

A nejvíc mne rozčílí, že v mém nejbližším obchodě s jídlem v Praze všechno (většinou to co je zrovna v nabídce) vykoupí a když pak něco zrovna potřebuji, slyším "vykoupili to Vietnamci".

5 Yima - téma týdne Yima - téma týdne | E-mail | Web | 6. července 2014 v 14:38 | Reagovat

Pěkný článek na zamyšlení.
Já už jsem z té části populace, kde když měl někdo něco od Vietnamců, byl to lůzr a všichni se mu posmývali. Myslím, že teď už to není takový hit - trhové nakupování.
Nevím, odkud jsi, ale my v Brně máme podchod z Hlavního nádraží k nákupnímu centru, je tam docela hodně místa - a polovina toho jsou Vietnamci prodávající okopírované zboží.

Přidávám do výběru na http://tema-tydne.blog.cz :)

6 hagridihratkysestiflercimcapem hagridihratkysestiflercimcapem | Web | 6. července 2014 v 14:51 | Reagovat

Pěkný článek na zamyšlení

7 Sarinka Sarinka | Web | 6. července 2014 v 15:40 | Reagovat

Zaujímavo napísaný článok :)

8 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 6. července 2014 v 16:29 | Reagovat

Tak mně spíš vadí to, co se zavedlo v devadesátých letech,a to čtyřleté daňové prázdniny pro všechny cizí montovny, ze kterých jsme neměli jako stát ani korunu a po této době odešli zase dál na východ.A k tomu zničená pole, na kterých se stavělo. Co se týče Vietnamců, tak kdyby nebyla poptávka,nebude ani nabídka.Nevím,jak šidí náš stát,ale vím, že by naši obchodníci za takových podmínek jako oni nepracovali,tedy od nevidím do nevidím, pátek nebo svátek. Tím nechci obhajovat daňové úniky kohokoliv.

9 Ježurka Ježurka | Web | 6. července 2014 v 17:48 | Reagovat

Pravda je, že jsou pracovití a také to, že už to nejsou ti, co bývali. Už se mezi nimi rozrůstá kriminalita, drogy a tak. A hadry už pomalu mizí. Dali se na obchody s jídlem, to se musí kupovat pořád. U nás vedle mají večerku, kam sice nechodíme, jen když něco dojde a rychle je potřeba, ale pravda je, že jsou tam denně od rána do večera. I ti, kteří prodávají oblečení jsou různí. Někteří dávají účet, jiní ani náhodou.

10 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:07 | Reagovat

[1]: Děkuji a přeji příjemný začátek týdne :-)

11 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:08 | Reagovat

[2]: Ano, vše souvisí se vším, i když to na první pohled není patrné. Děkuji :-)

12 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:09 | Reagovat

[4]: Neberu jim jejich pracovitost, je obdivuhodná, ale máš pravdu, že když začnou v Kauflandu akce, berou si do vozíků více než je napsáno a když jim to neprojde, vyloží nákup do auta a jedou znovu. Proto už raději volím malé markety.

13 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:14 | Reagovat

[5]: Dcera to měla podobně - byla by k smíchu, mít něco od trhovců.
Myslím, že u nás se převážně drží na tržišti, protože je dost válcují obchodní centra, kde je dost zahraničních firem podobné kvality. A lidé raději "značku".
Děkuji za zařazení

14 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:30 | Reagovat

[6]: [7]: Děkuji

15 Radka Radka | E-mail | Web | 6. července 2014 v 22:36 | Reagovat

[8]: Také mi vadí daňové prázdniny, četla jsem o tom a zdůvodnění vlády - zaměstnají lidi a stát ušetří, jinak by musel platit dávky v nezaměstnanosti. Sice mi trochu uniká ta výhoda, čekala bych od investic více.
Nepopírám, že jsou Vietnamci pracovitější, ale ono se lépe vydělává, když má člověk zdroje levného nákupu a podporu komunity než když začíná od nuly a každou chvíli má kontrolu z finančáku.
O jejich daňových únicích se napsalo opravdu hodně, bohužel se tomu stále nedaří zabránit.

16 sarush ef sarush ef | Web | 7. července 2014 v 0:15 | Reagovat

Řekla bych, že máš pravdu :)

17 mysteriouswolf mysteriouswolf | Web | 7. července 2014 v 16:38 | Reagovat

Dobrý článek k zamyšlení. Já už u Vietnamců nenakupuji, bohužel se mě většina zboží od nich rozpárala, rozpadla, prostě nic nevydrží. Ale také nemusím mít vše značkové. Vyhledávám hlavně zlatou střední cestu. Někdy se docela nachodím, ale vždycky ulovím pěkný kousek za přijatelnou cenu :-)

18 Robka Robka | E-mail | Web | 7. července 2014 v 22:19 | Reagovat

U nás Vietnamci vytlačili spoustu obchodníků - tam, kde pracuji, jsou na jednom místě hned čtyři obchody s jejich s oblečením a jedna večerka. Sama k nim nechodím - hlavně tedy kvůli kvalitě a boty bych si tam nekoupila ani za nic.

19 Jana Jana | E-mail | Web | 8. července 2014 v 8:20 | Reagovat

[13]: Máte asi smůlu na lidi mezi kterými žijete.Veškeré nákupy oblečení už dlouhá léta pořizujeme od nich a v životě se dětem ani mně nikdo neposmíval.Když jsem dceři navrhla ať si někdy koupí něco značkového,tak mi odpověděla,že za tu cenu si raději koupí několik kousků u Vietnamců.Nevím proč je tak odsuzujete.Několikrát jsem si všimla,že stejná věc koupená u nich,visela na ramínku v Globusu,ovšem za dvojnásobnou cenu.

20 Vendy Vendy | Web | 8. července 2014 v 13:10 | Reagovat

Je fakt, že jsou pracovití. To se nedá odečíst, na tržištích nebo v jídelnách, tedy bistrech, jsou od rána do večera. Ovšem taky je fakt, že díky neodvodům do státní kasy přijdou k daleko lepším výdělkům než běžný český podnikatel a to je bordel, který mě taky štve.
Jenže, to by si měl ošetřit stát, a z principu mě štve, jak stát pořád odírá normální lidi (asi je to jednodušší) a pořád vykřikuje, jaké dluhy nám narůstají, a tady si nechají (možná vědomě a s tichým souhlasem), utéct deset miliard. Miliard! :-?  :-x  :-!  ???
A co udělají? Vůbec nic.
Lidem se přidá práce a uberou platy. Nebo v lepším případě neuberou, ale nepřidají.
Ještě ke krámkům s Vietnamci - něco tam občas koupím a něco ne. I boty jsem si tam dvakrát koupila, jedny zimní za 550 (na Vietnamce už slušná cena) a vydržely mi přesně měsíc, pak mi podpatek praskl v půli). Ale boty už bych koupila v normálním krámku, i když, pozor, mnoho kameňáků nakupuje ve stejných skladech, jak Vietnamci!
Jinak, značkovou posedlost nechápu. Zjistila jsem, že i ve značkových obchodech můžeš koupit kazový šmejd, třikrát tak dražší než od Vietnamců, a reklamace vůbec nemusí proběhnout dobře. ???  8-) Ale lidi jsou povrchní a značka je značka. :-?  8-)

21 Vendy Vendy | Web | 8. července 2014 v 13:13 | Reagovat

[13]: Tohle mě zarazilo, mnohé halenky nebo kalhoty od trhovců jsou pěkné. Ovšem jestli se dcera pohybovala mezi snobskými blbci, tak se nedivím... :-?  8-)

22 Radka Radka | E-mail | Web | 9. července 2014 v 22:39 | Reagovat

[17]: Mám podobnou taktiku ;-)

23 Radka Radka | E-mail | Web | 9. července 2014 v 22:41 | Reagovat

[18]: Vnímala jsem to nejvíce v Moravské Třebové, kam jsem před pár lety často jezdila. Jeden krámek za druhým mizel a obsazovali je Vietnamci. Nabízeli mnohem vyšší částky za nájem, čemuž poctivý obchodník neměl šanci konkurovat.
Opravdu smutné

24 Radka Radka | E-mail | Web | 9. července 2014 v 22:52 | Reagovat

[19]: Člověk nemusí mít vyloženě značkové oblečení, aby se cítil dobře. Obchodů s podobným zbožím jsou dnes plné supermarkety, leckdy i s lepší cenou.
Ale i kdyby měli super zboží, vadí mi jejich neplacení daní. Proč to má Globus za dvojnásobnou cenu? Protože platí clo při případném dovozu, odvádí za zaměstnance (sociální, zdravotní, daň ze mzdy), odvádí DPH a daň ze zisku.
Jsou tací, kteří vystaví stvrzenku, ale nikdy jsem neviděla, aby Vietnamec někoho zaměstnával na smlouvu a platil za něj všechny odvody.
A pak se nemůžeme divit, proč se např. musí konat veřejné sbírky na nemocné či postižené. To jsou totiž ty důsledky nevybraných daní.
Nemůžu to napravit, ale rozhodně to nechci podporovat.

25 Radka Radka | E-mail | Web | 9. července 2014 v 22:59 | Reagovat

[20]: Pracovitost jim neberu, ale sama víš, jaké to s podnikáním v této zemi je a co všechno musíš zaplatit, abys mohla fungovat.
Ty podmínky rozhodně nejsou rovné.
Dcera chodila na jazykovou ZŠ, kam chodila většinou "elita", ale my vždy zůstaly v pomyslném středu. Předražené značky nemusíme, stačí kvalita za rozumnou cenu. A to u českých výrobků většinou bylo. Když si vzpomenu na oblečení, které mi bylo líto vyhodit, protože už nebylo moderní, ale i po mnoha letech neměnilo tvar ani barvu...

26 Jana Jana | E-mail | Web | 10. července 2014 v 5:24 | Reagovat

[24]: Máš pravdu,ale tohle bude spíš chyba státu,že si neumí poradit.

27 Jana Jana | E-mail | Web | 10. července 2014 v 5:32 | Reagovat

[26]: Teď koukám,že už se o tom rozepsala Vendy :-)

[25]: S tím oblečením jsem to měla stejné,taky jsem se s ním těžko loučila.

28 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 18. července 2014 v 21:09 | Reagovat

U nás už si Vietnamci koupili několik domů kolem dolního náměstí, mají tam svůj obchod a pronajímají ostatní oddělené části dřívějších obchodů jiným . Pokud vím od obchodníků , kteří mají butiky, tak všichni nakupují ve velkoobchodě, jen Vietnamci mají nižší ceny, ale ani to už zase tak pravda není. A mnozí už nejsou tak úslužní, jak bývali.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama